Antelope Audio Edge Duo – srovnávací test modelingového mikrofonu a jeho reálných předobrazů

Antelope Audio vyvinula mikrofony, které ve spojení se softwarovou emulací modelují legendární studiové i live mikrofony charakterizující spoustu světových nahrávek. Funguje modeling stoprocentně? Skutečně může jeden mikrofon nahradit celou plejádu drahých mikrofonů?

Antelope Audio Edge Duo – srovnávací test modelingového mikrofonu a jeho reálných předobrazů

Vloženo 06. 08. 2019

Otázkou, kterou jsme si položili v perexu, si láme hlavu nejeden studiový harcovník, který chtě nechtě musí při pořizování nové techniky kromě kvality a technických vlastností hledět i na pořizovací náklady. Proto jsme pro vás připravili srovnávací testy čtyř vybraných mikrofonů s jejich modelováním pomocí mikrofonu Edge Duo firmy Antelope Audio.

Testy proběhly 11. července 2019 v nahrávacím studiu Indies v Brně. Tímto bych chtěl poděkovat vydavatelství Indies za možnost využití nahrávacích prostor i techniky a Dušanu Součkovi za ochotnou technickou pomoc i bezbřehou trpělivost. Další díky patří Honzovi Růžičkovi, který se navzdory vrozené skromnosti ujal postu frontmana a hrdě zvládl ukázky akustické i elektrické kytary a zpěvu. V neposlední řadě bych rád podělkoval Břetislavu Petrovi ARTV za profesionální pořízení videozáznamu jednotlivých ukázek.

Technické parametry a podmínky testů
Jako testovací/srovnávací mikrofony jsme zvolili reissue jednoho z nejlepších studiových lampových kondenzátorových mikrofonů všech dob AKG C12 VR, jeho kolegu ze stejné stáje kondenzátorový velkomembránový AKG C414 XLS, univerzální beztransformátorový Neumann TLM 103 a studiový páskový mikrofon Royer Labs R-121 ideální pro záznam kytarových aparátů, bicích, perkusí a žesťových nástrojů.

Jak už bývá zvykem, názvy modelovaných mikrofonů jsou standardně zašifrovány v kryptogramech. AKG je pojmenovánho jako Vienna, Neumann nese označení Berlin, Royer Labs najdeme pod názvem Sacramento apod. Edge Duo nabízí modeling mikrofonu AKG C414 comb (1971); ten se nám ale nepodařilo zapůjčit, proto jsme použili C414 XLS (stříbrný model). Navzdory rošádě jsou výsledky překvapivé, ale nepředbíhejme.

Výběr nástrojů a snímání
Abychom pokryli širší portfolio snímaných zvuků, zvolili jsme jako zdroje signálu akustickou kytaru, sólový zpěv, bubínek a kytarový aparát. Nabírali jsme vždy dvojicí mikrofonů – originální mikrofon a Edge Duo. Oba mikrofony jsme se snažili umístit membránami co nejblíže sobě, abychom obdrželi pokud možno stejný signál. Zpěv jsme snímali kontaktně (asi 20 cm), u akustické kytary, bubínku a kytarového aparátu jsme zvolili vzdálenosti zhruba 50-70 cm.

Záznam a zpracování
Zvukové rozhraní se přímo nabízelo - Antelope Audio Discrete 4. Během záznamu jsme zachovali stejnou úroveň Gainu. Originální mikrofon jsme zaznamenávali do monostopy a Edge Duo do stereostopy, každou membránu zvlášť. Na stopu s Edge Duo jsme následně aplikovali plug-in Edge Microphone Emulation s možností změny směrové charakteristiky. Při náběru ani při postprodukci nebyl použitý žádný EQ, kompresor ani jiný plug-in nebo proces. Nabízíme Vám tedy syrové needitované záznamy, abyste mohli lépe posoudit barvu jednotlivých mikrofonů a úspěšnost jejich modelingu pomocí Edge Duo s plug-inem Edge Microphone Emulation.

 


VIDEA "ALL IN ONE"

Pro ty, kteří neradi klikají, jsme připravili kompletní videoukázky. Následující videa obsahují všechny záznamy, které se týkají konkrétního mikrofonu nebo konkrétního nástroje. Pokud Vás zajímá, jak se u Antelope vyrovnali např. s emulací AKG C414, stačí si v sekci Mikrofony vybrat příslušné video a shlédnout v kostce ukázky, které se týkají pouze mikrofonu AKG C414.
Pokud Vás ale naopak zajímá, který mikrofon je nejvhodnější pro snímání akustické kytary, zkuste v sekci Nástroje kliknout na Akustická kytara.


Mikrofony

AKG C12 VR AKG C414 Neumann TLM103 Royer Labs R-121

Nástroje

Akustická kytara Zpěv Bubínek Kytarový aparát

 


UKÁZKY

Výsledky testů jsme pro vás připravili ve formátu mp3 ve dvou datových tocích. Současně máte možnost prozkoumat zvukové ukázky v nekomprimovaném formátu wav 48 kHz 24bit. Kdo chce více nahlédnout pod pokličku, má k dispozici videa ve formátu mp4.

Akustická kytara   

Akustickou kytaru jsme snímali ze vzdálenosti asi 50 cm nad krkem zhruba ve 14. poloze, mikrofony mířily na rezonanční otvor.


AKG C12 VR

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
omnisphere (koule) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

AKG C414

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
omnisphere (koule) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Neumann TLM103

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Royer Labs R121

bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Vokál

Sólový zpěv byl snímán kontaktně ze vzdálenosti zhruba 20 cm. Pro omezení retných a jiných rázů vzduchu byla samozřejmě použita síťka. Kromě sólového zpěvu jsme zaznamenali i ukázku mluveného slova. Hlasitosti nebyly nijak upravovány, proto je mluvené slovo tišší než zpěv.


AKG C12 VR

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
omnisphere (koule) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

AKG C414

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
omnisphere (koule) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Neumann TLM103

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Royer Labs R121

bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Bubínek   

Abychom zaznamenali všechny transienty malého bubínku včetně struníku umístěného na spodní straně nástroje, nevolili jsme kontaktní „popové“ snímání. Mikrofony jsme umístili zhruba do vzdálenosti 60 cm od nástroje, oba mířily zepředu zešikma na horní údernou blánu.


AKG C12 VR

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
omnisphere (koule) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

AKG C414

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
omnisphere (koule) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Neumann TLM103

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Royer Labs R121

bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Kytarový aparát   

Snímání kytarového aparátu bývá jednou z nejzapeklitějších záležitostí a názory se na ně velice různí. Protože jsme zkoumali převážně modeling velkomembránových kondenzátorových mikrofonů, nevolili jsme kontaktní umístění. Aparát jsme nabírali ze vzdálenosti asi 60 cm, mírně zešikma tak, aby mikrofony mířily na střed reproduktoru. Nastavení aparátu jsme zvolili pro mírné zkreslení, aby byl zvuk z hlediska vyšších harmonických bohatší.


AKG C12 VR

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
omnisphere (koule) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

AKG C414

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
omnisphere (koule) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát
bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Neumann TLM103

cardioid (kardioida) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Royer Labs R121

bidirectional (osmička) Originál mp3 low mp3 high wav přehrát video přehrát
Edge mp3 low mp3 high wav přehrát

Závěr   

Detailní posouzení úspěšnosti modelingu nechám na každém zájemci a na jeho subjektivním pocitu. Za sebe mohu říci, že jsem byl velice mile překvapen. Modeling podle mého názoru postihuje charakter každého mikrofonu jako takového. I při změně charakteristiky se odehrávaly očekávané změny. Z vlastní zkušenosti vím, že se barva mikrofonů časem mění. Případné rozdíly v barvě lze tedy částečně přičíst i na vrub amortizace srovnávacích mikrofonů. Zajímavé je, že u modelu AKG414, kde jsme očekávali největší rozdíly (z důvodu nedostupnosti originálního C414 comb), byla většinou shoda téměř stoprocentní.

Každopádně smekám před prací vývojářů firmy Antelope Audio, kteří značně rozšířili možnosti každého mistra zvuku a učinili profesionální sound mnohem dostupnější pro domácí studia i k profesionální práci.

za tým MusicData
Roman jež