Jak jsme přelampovali kytarové zesilovače skupině Kabát a jak může pomoci přelampování Vám

Proč se vůbec zabývat výběrem elektronek? Je to jednoduché. Už v 70. letech si povšiml mladý zaměstnanec obchodu s hudebními nástroji v Guitar Center (USA), že stejné zesilovače, které přišly od výrobců, nehrají stejně.

Jak jsme přelampovali kytarové zesilovače skupině Kabát a jak může pomoci přelampování Vám

Vloženo 30. 06. 2017

Byly tam velké zvukové rozdíly. Měl podezření na elektronky a tak se tím začal intenzivně zabývat. Vadilo mu, že zesilovač, který nehraje, poslal do opravy výrobci a ten mu jej vrátil s tím, že je vše v pořádku. Ale nebylo. Lampy v nových zesilovačích byly velmi různorodé a proto ty obrovské rozdíly ve zvuku.

Proto začal přemýšlet a výsledkem bylo zavedení nových postupů při selekci elektronek. Tím mladým chlapcem byl nějaký Aspen Pittman, zakladatel značky Groove Tubes a uznávaný guru přes lampy. Aspen Pittman mimochodem vydal knihu The Tube Amp Book o lampových aparátech se schématy, které se prodalo přes 100 000 kusů. Takže nejen my si myslíme, že nejde jen o elektrickou součástku, která má zabezpečit to, aby zesilovač „jen hrál“.

Lampy zásadním způsobem ovlivňují, jestli například Marshall nebo Twin Reverb hrají dobře. Z hlediska životnosti se chovají v podstatě jako struny. Lampy jsou prostě a jednoduše základem klasického lampového zesilovače, který tvořil historii (přinejmenším) rocku. Bez toho by nebyl Hendrix tím Hedrixem. Tedy nejde tu jen o provozní spolehlivost. Lampy jsou zvukotvorné - jak výkonové (koncové), tak preampové.

Zatímco u výkonových lamp používáme vyměřené dvojice či čtveřice a volíme jeden typ jednoho výrobce, u preampových lamp je nejlepší pro zvuk zvolit kombinace různých výrobců. Při dobré volbě do sebe vše zapadne a lampy se mezi sebou doplňují - kde jedna nestačí třeba v basech, dožene to druhá. Příklad: Jedna lampa má krásné středy, ale nemá výšky. Když za ní dám druhou stejnou, co mohu očekávat? Jednoznačně ještě méně výšek. Proto ty kombinace. Ale na to musíte mít zásobu vhodných lamp a i zkušenosti.

Jaké jsou druhy lamp a na co se která hodí?

Pokud se nechcete pouštět do složitých zásahů a přestaveb, typ výkonových lamp budete používat takový, se kterými byl zesilovač postaven. Myšleno například EL34 nebo 6L6. Většinou je nemůžete jen tak zaměnit mezi sebou. Výjimkou je třeba Hughes & Kettner TriAmp MKIII s funkcí auto-bias, který zvládne automaticky nastavit v podstatě jakýkoliv typ lamp EL34, 6L6, KT66s, KT77s, KT88s, 6550s, 5881s, 7581s nebo 6CA7s. Dokonce můžete používat v koncovém zesilovače 3 různé páry a libovolně je mezi sebou kombinovat. Ale to je jedna z mála výjimek.
Jinak platí, že se v podstatě používají elektronky, se kterými byl zesilovač dodán. A tady už máte možnost volby. Například EL34. Můžete zvolit, například bývalou českou verzi EL34, dnes výrobce JJ (TAD EL34L-CZ), která má velmi dobrou spolehlivost, tlačí ve středech, má konkrétní basy, ale nemusí být pro všechny aplikace dostatečně průzračná nebo jinými slovy konkrétní. Můžete zvolit i TAD EL34B-STR, která je podobná Mullard, má výbornou dynamiku a zvuk z ní je více konkrétní. Má velmi odolnou konstrukci a zlacené mřížky.

Obdoba je u preampových lamp. Tady se vžilo, že se na první pozici V1 u kvalitnějších a dražších zesilovačů dává typ 7025 (naprosto kompatibilní s 12AX7 nebo ECC83). Je to kvůli nižšímu šumu a větší odolnosti proti nežádoucí zpětné vazbě. Další pozice V2, V3 …. nejsou až tak náročné a používají se běžnější druhy lamp ECC83, 12AX7 a 5751. Pamatujte na to, že čím větší gain zesilovače, tím vyšší nárok je kladen na kvalitu lamp z hlediska nežádoucích šumů a brumů.

Chcete-li naše doporučení třeba na Marshall Plexi, pak je to:

Výkonové lampy: TAD EL34B-STR
Pozice v preampu:
V1 - kód: RT011-HG, název: TAD 7025 S HG (případně RT011 , TAD 7025 S)
V2 – kód: NN095G, název: TAD 12AX7EH / ECC83 PŘEDZESILOVACÍ LAMPA GOLD-PIN
V3 - kód: RT090, název: TAD 5751 HIGHGRADE PREMIUM

Pak můžete podle vlastní chuti a konkrétního zesilovače laborovat s V2 a nahradit ji například RT003 TAD ECC83-CZ. A zkoušejte s vlastní kytarou. I ta má vliv.

Na současnou jedničku na trhu Hughes & Kettner GrandMeister je nejlepší varianta:
Výkonové lampy: TAD EL84-STR
V1 - kód: RT011-HG, název: TAD 7025 S HG (případně RT011 , TAD 7025 S)
V2 – kód: NN099, název: TAD 12AX7 / ECC83 TUNG-SOL RUSSIA
V3 - kód: RT090, název: TAD 5751 HIGHGRADE PREMIUM

Pokud chcete teplejší zvuk (například pro jazzové hraní), zvolte koncové lampy RT274 TAD EL84-CZ a V2 zaměnte za RT030 TAD 7025 E83CC-Cz - HIGHGRADE Premium Selected.

Přelampování zesilovačů skupiny Kabát

Kluci z Kabátu (Ota Váňa a Tomáš Krulich) se na nás jako výhradního dovozce lamp TAD obrátili s tím, že mají problémy se spolehlivostí lamp. Prý v jejich zesilovačích dlouho nevydrží a mají před sebou Kabát Tour 2017 a hraní na festivalech.

Za nás víme, že se spolehlivostí lamp TAD není problém (například Petr Janda u nás každé 2 roky už léta nechává přelampovat svůj aparát). Především jsme ale chtěli pomoci ve zvukovém vylepšení.

V rámci přelampování šlo o zesilovače 3x Marshall YJM100 a 1x Marshall 2203 reissue. Měli jsme představu o tom, co by tam mohlo hrát, vzali jsme velkou krabici lamp, celkem asi 50 preampovek a vrhli se na to. Už po výměně koncových lamp, bylo řečeno, že je to lepší. Zesilovač ožil a vyčistil se. Takže první Marshall YJM hotov a stejně se osadily další. V těchto zesilovačích je auto-bias – což při výměně znamenalo minimum problémů.

Marshall 2203 je trochu jiný, použili jsme jiné koncové lampy a jiný preamp, bias se musel nastavit ručně pomocí TAD BIASMASTER SYSTEM BM2.

Jak jsme to osadili?

Marshall YJM
Výkonové lampy: TAD EL34B-STR TAD Tubes, Premium Matched Quartet
V1: TAD 7025 S - Mullard style- TAD-Tubes Premium Selected
V2: TAD 12AX7EH / ECC83 Gold-Pin Electro Harmonix
V3, V4: TAD 12AX7A ECC83-C TAD-Tubes Premium Selected

Marshall 2203
Výkonové lampy: TAD EL34L-Cz TAD Tubes, Premium Matched Quartet
V1: TAD 7025 S - Mullard style- TAD-Tubes Premium Selected
V2: TAD 12AX7EH / ECC83 Electro Harmonix
V3: TAD 5751 Highgrade Premium Selected

Výsledek kluci komentovali na místě – je to konkrétnější, lépe se hraje, Pepa Vojtek má konkrétnější poslech. Dohromady hrají aparáty skvěle. Oddělily se od baskytary.

Komentáře po prvním vystoupení na Slovensku

„Bylo to super amigo. Otovi odešly nějaký frekvence na vysílačce, takže si užil na kabel ještě lepší lampovej tlak. Ještě jednou díky moc!“

Tomáš Krulich (kytarista, Kabát)

„S přelampováním naprostá spokojenost. Až když vyměníš lampy, vzpomeneš si, jak ty zesilovače vlastně hrály původně.“

Ota Váňa (kytarista, Kabát)

Ptali jsme na názor i Jardy Bartoně ze skupiny Limetal, který tam také hrál:

„Kytary měly zvuk, jak když přijede kapela zvenku!“

 

Jak můžeme pomoci s přelampováním Vám?

V našem servisním středisku si můžete nechat kompletně přelampovat zesilovač, s možností vyzkoušet různé druhy lamp a vybrat tu nejlepší kombinaci. Nastavíme Vám bias a můžeme provést i další opravy. S sebou si vezměte jen zesilovač, kytaru a nejlépe i box. Pokud nemůžete přijet, zavolejte si k nám. Doporučíme Vám vyzkoušené kombinace.

Zobrazit výběr elektronek na e-shopuVíce o značce TAD (Tube Amp Doctor)