Kenny Chesney na tour s Nexo STM

Country superstar Kenny Chesney je jednou z největších koncertních atrakcí na světě, přestože zřídkakdy opustí Severní Ameriku. Na každé jeho turné – od roku 2002 jich bylo celkem 13 – bylo prodáno více jak milion vstupenek.

Kenny Chesney na tour s Nexo STM

Vloženo 04. 09. 2015

Vstupenka s pořadovým číslem jeden milión byla na současné The Big Revival Tour prodána ještě dříve, než stačily zaznít první tóny.

The Wall Street Journal říkají Chesneyemu King of the Road, The Los Angeles Times ho považují za „Superstar lidu (The People´s Superstar)“. Je jediným představitelem country, který se za posledních 25 let objevil na Billboards´s Top 10 Touring Acts díky jeho energickému stylu vystupování a jedinečné schopnosti propojit fanoušky s jeho skvělými muzikanty. Je zastáncem nejmodernější hudební produkce. Chesney pod vedením manažera turné Eda Waneby sestavil takový produkční tým, který umí zpracovat a maximalizovat zážitek z koncertu na obrovském prostoru a zároveň neztratit intimitu hudebního prožitku.

Zvuk i světla zajišťuje Morris Light & Sound z Nashvillu. Ve spolupráci s hlavním Chesneyeho zvukařem Chrisem Raboldem se rozhodli používat NEXO STM.

ML&S a Rabold se na turné The 2015 Big Revival Tour setkávají s NEXO systémem podruhé a dodávají oddělení výzkumu a vývoji v NEXO velmi podrobnou a užitečnou zpětnou vazbu. A tím, že Chesney koncertuje na stejných místech, se stejným týmem lidí a stejným poskytovatelem aparátu dostává NEXO až vědecky podrobnou zprávu o tom, jak se jejich systém vyvíjí za poslední 3 roky.

STM M28: „ velmi dobře ovladatelný “

Nejvýraznější změnou tohoto roku je přidání downfill součásti do systému. NEXO STM systém byl doplněn o modul M28 koncem loňského roku a Chris Rabold ho považuje za „kus skládačky, který dosud chyběl“. Primárně M28 používáme jako downfill, ale nemám na mysli klasické požití jako downfill box. Protože zpravidla se tím myslí menší box, který nezní stejně jako sada nad ním. A to právě rozhodně není případ M28. Jde o rozšíření a zní velmi podobně jako M46. Takže dodává spodní části sestavy ten správný zvuk. A je velmi dobře ovladatelný. Pokud chci, můžu s ním manipulovat, ale většinou to vůbec není potřeba, protože je naprosto bezproblémový.

M28 je také perfektní pro zpožďovací linky a 270 stupňů vykrývky, opravdu bylo potěšením s M28 pracovat. John Mills, technik ML&S má stejný názor. V týmu s Raboldem označuje sám sebe jako „vědce“ a stará se o propojení a modelaci systému. „Společně děláme na tuningu a Chris pak kouzlí na konzoli.“

Mills dále říká: „M28 řeší problémy. M46 jsou hrozně silné a zjistili jsme, že je často chceme stáhnout, ale samozřejmě pokud bychom to udělali, narušili bychom linii systému. M28 má akusticky nižší tlak, takže je to přesně ten kus, který by měl být ve spodu. Očekávali byste, že přechod bude výrazný, ale není to tak. Naopak – mezi M46 a M28 je přechod velmi, velmi hladký.

Chris Rabold vyjádřil svůj umělecký názor: STM má specifické zvučení. Před časem jsem přišel na to, že to není standardní PA zvuk a proto je zásadní, aby se pracovalo se systémem tak, jak byl navržen. Včera jsme měli jen šest drobných frekvenčních úprav a bylo to super. A to je přesně to, co je pro mě při mixu nejlepší. Prostě to co já vytvořím, to se ke mně zpět vrátí přesně. Zvuk se musí zpracovat, ale nemusíme s tím dělat moc, abychom dostali takové výsledky, jaké potřebujeme. A to je fantastické.

„Záběr systému je neuvěřitelný“

ML&S použili pár nových M28 v zpožďovacích věžích a umístili je podle místa konání koncertu. Vysoký výkon tohoto malého zařízení Johna Millse ohromil. „ Je to paráda. S M28 si můžu dělat, co chci. Když jsme přecházeli z našeho původního systému na NEXO, měli jsme 16 zpožďovacích boxů a teď jich máme 12 a ještě jsem je stáhnul!

Záběr systému je neuvěřitelný. Dělali jsme několik show, kde jsme potřebovali obsáhnout 500 stop (cca 153 m) bez použití zpožďovacích věží a STM to zvládne. A ještě to vzadu zní celkem hi-fi. Jasně, musíme vzít v potaz fyziku, ale stejně to zní nesrovnatelně lépe, než cokoliv jiného z dálky. Zpěv je slyšet, jako by byl přímo před vámi. Je to opravdu neuvěřitelné.

Hlavní předností NEXO STM je flexibilita. Systém lze sestavit tak, aby vyhověl individuálním potřebám. Chesney hraje na fotbalových stadionech. Ale také v různých halách a arénách. Vyzkoušel tak NEXO opravdu v různých podmínkách.

„Konfigurace systému je různá, ale jen co do počtu beden, ale nikdy co do zvuku“, říká Mills. „Například před několika dny jsme hráli na 18 plus 2 a dnes budeme potřebovat 24 plus 2. Takže změníme délku sestavy a středo-basovou sekci. Včera to bylo například 18 plus 3. Dělali jsme i menší – třeba 12 plus 3. Takže na některých místech měníme rozsah i třeba o polovinu, ale krásou STM je, že opravdu zní. Délka systému ovlivní nízkou frekvenci, ale tón zůstává famózní a konzistentní.

S118 moduly umožňují různé použití sub-bass, lze je použít všesměrově nebo směrově, zavěšené nebo postavené od podlahy. Chris Rabold si pro letošek vyžádal dvakrát více subů. „Neudělali jsme to proto, abychom přidali na hlasitosti, ale proto, abychom měli perfektní pokrytí. Někteří muzikanti z kapely jsou velmi citliví na bas na podiu a teď máme více beden a současně větší klid na podiu.“

ML&S požívají STM nejen na stadionových turné, ale i v ostatních projektech. V roce 2013 byli ML&S jedni z prvních, kteří použili STM na prémiovém turné. Následující rok do něj dále zainvestovali a zařadili do svého vybavení M28. CEO a prezident společnosti ML&S David Haskell je v úzkém kontaktu s dodavatelem pro Severní Ameriku firmou Yamaha Commercial Audio a společností NEXO ve Francii.

„Jezdili jsme všude možně, abychom systém slyšeli. Vzhledem k tomu, jak velké je Chesneyho turné nejsou důležité náklady, ale to, jak systém funguje. Nejen, že jsem se úplně zamiloval do zvuku systému, ale naprosto mě dostala tvárnost systému. Historicky jsme byli „big box company“. Ale teď, až bude po turné, můžeme systém rozebrat na kousky! A M28 můžeme použít například při společenské události. Přizpůsobivost a funkčnost systému mě opravdu zaujala.

Třístranné partnerství je pro všechny velmi přínosné. Poznatky ML&S a FOH technika Chrise Rabolda stále přispívají k neustálému vývoji STM.

„NEXO je neuvěřitelné“, říká Haskell “byli jsme první, kdo začal NEXO na tak velkém turné používat a proto pro nás byla podpora ze strany NEXO opravdu zásadní. Samozřejmě, že jsme systém před akcí studovali a zkoumali, ale dialog a spolupráce v průběhu turné byla skvělá a velmi aktuální. A to že NEXO sídlí na jiném kontinentu, nebyl vůbec žádný problém. NEXO nám poskytovalo úžasnou podporu a byli ochotní a připravení okamžitě reagovat na jakékoliv naše požadavky.

1 milion vstupenek a žádné stížnosti na zvuk!

ML&S jsou hrdí na to, že dosud nedostali ani jednu stížnost na zvuk, a to už byl prodán více jak 1 milión vstupenek. A pán, jehož jméno je na vstupenkách, je se zvukem také velmi spokojený.

„Kenny je ze systému také nadšený. Pokud by něco nebylo v pořádku, určitě bych to věděl. Kenny je velmi praktický – sleduje osvětlení, projekce, design, a pokud je všechno v pořádku a funguje, pak je spokojený.“

A sám Kenny Chesney k tomu dodává: „Každý rok, když vyjedeme, tak se snažím, aby byl měl zvuk co největší šťávu, aby byl co nejlepší. Mám obrovské štěstí, že můj tým neustále doslova pročesává celý svět a hledá prostředky, jak toho dosáhnout. A nenechají toho, dokud jim nedám pokoj. Když mi řekli, že ve Francii našli systém, který je dvakrát hlasitější ale menší, moc jsem jim nevěřil. Ale respektuji je natolik, že jsem je poslechl. A samozřejmě měli pravdu! Objem zvuku, který z reproduktorů jde, je fantastický a zvuk je zároveň super čistý. To je vždycky výzva. Chci, aby lidé v publiku rozuměli textům, rozeznali nástroje a vůbec nezáleží na tom, jak moc nahlas hrajeme.