Test zesilovače – Hughes & Kettner Black Spirit 200

Hughes & Kettner je nesporně pokrokově smýšlející výrobce. Se svými snadno rozpoznatelnými modře podsvícenými panely zesilovačů a tendencemi k více high-gainovým zvukům dávají najevo, jak daleko se dá dostat od všeho, co lze nazvat jako vintage. A nový Black Spirit 200 nemohl být v tomto směru výraznějším představitelem tohoto směru.    

Autor: Joe Charupakorn - PREMIERGuitar
Autor: Joe Charupakorn - PREMIERGuitar

Vloženo 29. 04. 2019

Plně programovatelný 4 kanálová solid-state zesilovač je vybaven i řadou vestavěných efektů. Dokáže zpracovat i milión různých presetů. Součástí zesilovače je také zabudovaný Speaker simulator Red Box AE+. Změnou v případě Black Spiritu 200 od ostatních současných Kettnerů je tentokrát a to zcela revolučně úplné upuštění od elektronkového zpracování zvuku. Díky tomu zesilovač umožňuje disponovat výkonem až 200 W v lehoučké kompaktní hlavě. Která však může ale vážit méně než 3,5 kg! Dostatečný výkon lze snížit také na 20 W nebo pouhé 2 W. A tím se univerzálnost výrazně zvyšuje.

Je tam všechno a přitom je to jednoduché

Přední panel Black Spiritu se může zdát na první pohled přeplněný (když vezmete v potaz, co zesilovač nabízí…), ale všechno je mnohem jednoduší než to na první pohled vypadá. Jednotlivé ovládací prvky totiž umožňují vždy několik funkcí včetně zapnutí, ukládání, presetů, ovládání parametrů efektů. Tři potenciometry na levé straně jsou určené jen k ovládání celkové hlasitosti presence a rezonance. Dalších 7 potenciometrů je určených pro ovládání vždy dvou nezávislých parametrů. Ve výchozím nastavením ovládají sanging, noise-gate, nastavení výšek, středů a basů, hlasitosti a gainu konkrétního presetu, když je stisknuto tlačítko FX acces, stejnými potenciometry ovládáme reverb, úroveň dealye, jeho feedback, délku a volíme typ modulačního efektu. Vybrat si můžeme chorus,  flanger, phaser nebo tremolo a nastavit jejich intenzitu v konkrétním zvuku. Posledním knobem si můžeme vybrat ze 4 samostatných kanálů, jejichž pojmenování vyjadřuje asi vše - clean, crunch, lead, ultra.

Black Spirit umožňuje nastavené zvuky uložit do 128 presetů, které máme k dispozici jako 32 bank po čtyřech presetech. Existuje také volně stažitelná aplikace, která nám navíc umožní: jednak dostat se k mnoha dalším presetům a také ovládat například všechny parametry zesilovače na nějakém tom iOS zařízení. Na oficiální aplikaci, která byla podporována Androidem, se pracuje.

Pokud byste si, ale opravdu přáli maximalizovat potenciál Black Spiritu klíčem, budete ho používat s továrním footswitchem FSM-432 MK III MIDI. Může se Vám zdát sice poněkud drahý, ale pokud používáte Spirita live a potřebujete pracovat s různými zvuky v reálném čase, lepší způsob nenajdete. Tento footswitch má 7 spínačů a umožňuje ovládání ve dvou režimech. V prvním režimu vyvolává uložené presety. V druhém režimu nazývaný stompbox, který bude bližší kytaristům používající jednotlivé efektové pedály. Dalšími dvěma tlačítky umožňuje například funkci boost nebo tap tempo. Foodswitch je bytelný, konstrukčně velmi dobře provedený, přepínání mezi jednotlivými presety je naprosto bezproblémové.

Ukládání presetů na Black Spiritu je neskutečně snadné. Na aparátu stačí stisknout tlačítko Store a držet ho 2 sekundy, abyste mohli přepsat uložený preset. Pokud byste si nastavený zvuk chtěli uložit na jiné místo, zmáčknete stejné tlačítko rychle a poté na foodswitch zmáčknete tlačítko, kam tento zvuk chcete uložit.

Hughes & Kettner nám už předem pomohl s výběrem efektů. Místo toho, aby do Spiritu nacpal všechny efekty pod sluncem, do výběru zahrnul základní efekty v dostatečné kvalitě, který pokryjí potřeby naprosté většiny kytaristů. Je sice pravda, že modulační efekty mezi sebou nemůžeme kombinovat, ale můžeme vyřešit jednoduše přidání externích efektů do efektové smyčky zesilovače.

Kouzlení se zvukem

Black Spirit jsem testoval s boxem 1 x 12 a používal jsem Musicman Axis Sport. Začal jsem s čistým zvukem s prezencí nastavenou kolem 9 hodin, rezonanci okolo 1, gain na 7 se zapnutým noise gatem a všemi ekvalizačními prvky na polovinu jejich rozsahu, tedy na 12. Na tento zvuk jsem přidal trochu slapback echa špetku reverbu. Zvuk byl neskutečně jasný s nepatrnou ale vnímatelnou dávkou komprese. A byl to ideální zvuk pro svěží pop-funkové rytmické figury. Pouhým přidáním chorusu zvuk dostal zasněnou atmosférickou strukturu pro používání plných akordů. Přepnuté na kanál crunch s prezencí i rezonancí jedné hodiny a gainem na desítku s troškou flangeru se neskutečně lehce vytvořil nádherný zvuk pro rytmický, agresivní doprovod. Ostatní dva kanály lead a ultra jsou vynikající volbou pro hudební styly, které jsou heavy. Dokážou pokrýt svým rozsahem žánr od trash, až po moderní podladěný metal. Skvělých výsledků jsem dosáhl v kanálu ultra s prezencí nastavenou kolem 1 hodin, s gainem na úplné maximum, zapnutým noise gatem a ekvalizačními ovladači nastavenými na střed. S vestavěným noise gatem je i takhle nastavený zvuk použitelný. I když zvuk se mi zdál trochu zablácený. Bez problémů jsem byl, ale schopen vyřešit tento problém potenciometrem rezonance. Znamenalo to sice, že jsem ztratil trochu plnosti zvuku, ale získal jsem v tomto případě o tolik více potřebné jasnosti.

Verdikt

Black Spirit není na solidstage zesilovač úplně levný. Zajímavý může být, že lampový sourozenec Black Spiritu GrandMeister Deluxe 40 není o tolik dražší. Ale vzhledem ke zvuku tohoto zesilovače a možnostem, které nabízí, bude tento zesilovač jistě skvělou volbou pro mnoho kytaristů. Ti jistě ocení právě jeho o trochu nižší cenu. Neskutečně dobré, obzvláště High-gainové zvuky, jeho nízkou váhu kompaktní rozměry obsaženou efektovou jednotku a v neposlední řadě možnost uhrát s tímto zesilovačem i obrovský koncert.